Live: io-techin Tekniikkapodcast (25/2022)

io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä Tekniikkapodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin viikottainen Tekniikkapodcast esitetään juhannuksesta johtuen poikkeuksellisesti tänään torstaina 23. kesäkuuta noin klo 15:00 alkaen suorana live-streamina. Tekniikkapodcast lähetetään suorana YouTubessa. Äänessä ovat tällä viikolla Juha Kokkonen ja Petrus Laine.

Käymme viikottaisissa livepodcasteissa läpi ajankohtaiset IT-alan uutiset ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti YouTuben keskusteluikkunan välityksellä.

io-techin viikon Tekniikkapodcast on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:

Samsung julkaisi uuden sukupolven 200 megapikselin Isocell HP3 -kamerasensorin

23.6.2022 - 12:46 / Petrus Laine Mobiili Kommentit (2)

Samsungin mukaan Isocell HP3:n pikselikoko on vain 0,56 µm, mikä mahdollistaa 20 % pienemmän sensorin ensimmäisen sukupolven 200 megapikselin HP1-sensoriin verrattuna.

Samsungin motto mobiilikamerasensoreissa vaikuttaa olevan enemmän pikseleitä pienempään kokoon. Virallisemmin kyse on tietenkin saman valomäärän vastaanottamisesta entistä pienemmin pikselein eikä vain pienemmistä pienuuden vuoksi ja samaa mantraa noudattaa myös yhtiön tuore yhden numeron yli hyppäävä Isocell HP3.

Samsung Isocell HP3 on yhtiön toinen 200 megapikselin kamerasensori, jonka suurimmaksi meriitiksi yhtiö laskee alan pienimmät 0,56 mikrometrin pikselit. Sensori on kooltaan 1/1.4” ja se mahdollistaa yhtiön mukaan noin 20 % pienemmän kameramoduulin, kuin yhtiön ensimmäinen 200 megapikselin sensori Isocell HP1.

Vaikka Isocell HP3:n nimellinen tarkkuus on 200 megapikseliä, se tukee myös Tetra2pixel-teknologiaa, joka yhdistää neljä tai jopa 16 pikseliä yhdeksi, jolloin sensori voi toimia myös 50 megapikselin sensorina 1,12 µm:n ja 12,5 megapikselin sensorina 2,24 µm:n pikselikoolla. Useampien pikselien yhdistämisestä yhdeksi on hyötyä etenkin heikommassa valaistuksessa ja yökuvauksessa. Videokuvauksessa sensori tukee maksimissaan 8K-resoluutiota 30 FPS:n ja 4K-resoluutiota 120 FPS:n nopeudella.

Samsungin uutuussensori tukee automaattista Super QPD -tarkennusta, mikä tarkoittaa jokaisen yksittäisen pikselin olevan tarkennuskykyinen. Lisäksi Super QPD:n neljä pikselin peittävä linssiratkaisu mahdollistaa vaihe-erojen tunnistamisen sekä pysty- että vaakasuunnassa, mitkä yhdessä mahdollistavat tarkemman ja nopeamman tarkennuksen. HDR-kuvien luonnissa käytetty Smart-ISO Pro puolestaan päivittyy tukemaan matalan ja korkean ISO-arvon kuvien lisäksi kolmannen ISO-arvon kuvan hyödyntämistä. Päivittyneen Smart-ISO Pron avulla HDR-kuvien kerrotaan olevan nyt jopa 14-bittisiä (4 triljoonaa väriä), kun aiemmin päästiin vain 12-bittisiin kuviin (68 miljardia väriä).

Samsung on jo aloittanut Isocell HP3 -näyte-erien toimitukset ja niiden massatuotannon on määrä alkaa tämän vuoden aikana.

Lähde: Samsung

Intelin tuleva Serpent Canyon -NUC-pelitietokone esiintyy kuvissa

Serpent Canyonin sisällä tulee sykkimään Core i7-12700H -prosessori ja Arc A770M -näytönohjain.

Vaikka moni on vuosien varrella ihmetellyt tiettyjen NUC-kokoonpanojen olemassaoloa, se ei ole pysäyttänyt Inteliä kehittämästä ja julkaisemasta uusia variantteja joka prosessorisukupolvelle. Tällä kertaa luvassa on tietoa Phantom Canyonia seuraavasta Serpent Canyon -NUC-pelitietokoneesta.

Inteliltä lähtöisin olevia kuvia ja tietoja seuraavan sukupolven NUC-pelitietokoneesta on ilmestynyt kiinalaisen Baidu-palvelin keskustelualueelle. Serpent Canyon tulee saataville parhaimmillaan varustettuna Core i7-12700H -prosessorilla ja Intelin omalla Arc A770M -mobiilinäytönohjaimella.

Core i7-12700H on varustettu yhteensä 14 ytimellä, joista kuusi on P- ja loput kahdeksan E-ytimiä. Vain P-ytimet tukevat Hyper-threading-teknologiaa, eli yhteensä tuettuina on 20 samanaikaista säiettä. Arc A770M perustuu puolestaan ACM-G10-grafiikkapiiriin ja se sisältää 32 Xe-ydintä, 32 RT-yksikköä, 512 XMX-matriisilaskinta sekä 256-bittisen muistiväylän, jonka jatkeena on 16 Gt 16 Gbps:n GDDR6-muistia.

Seuraavan sukupolven NUC on muotoiltu kahdelta sivultaan erittäin pitkäksi heksaksi, jossa liittimiä löytyy sekä etu- että takapuolelta. Etupaneeliin on sovitettu kuvan perusteella kaksi USB-A-liitintä, 3,5 mm:n liitin, USB-C-liitäntä ja SD-kortinlukija. Toinen USB-A-porteista tukee todennäköisesti suurempaa virransyöttöä esimerkiksi lataustarkoituksiin, sillä se on värjätty eri värillä kuin toinen.

Kokoonpanon takapaneelista löytyy puolestaan neljä USB-A-liitäntää (USB 3.2 Gen 2), 2,5 Gbps:n verkkoliitäntä, Thunderbolt-tuella varustettu USB-C, 3,5 mm:n optinen/kuuloke-komboliitin sekä lopulta yksi HDMI 2.1- ja kaksi DisplayPort 2.0-liitäntää sekä vihoviimeisinä virtaliitin ja Kensington-lukko.

Lähde: VideoCardz

Yhdysvaltojen El Capitan -supertietokone perustuu AMD Instinct MI300 -APU-piireihin

Instinct MI300 perustuu samaan paketointiin integroituihin Zen 4- ja CDNA 3 -siruihin sekä HBM-muisteihin.

AMD ilmoitti keväällä 2020 saaneensa toisen merkittävän supertietokonevoiton, kun Yhdysvaltain energiaministeriö DOE ilmoitti tilaavansa yhtiöltä Frontierin lisäksi myös El Capitan -supertietokoneen. Tuolloin yksityiskohdat järjestelmistä olivat vielä verrattain hataria, mutta nyt niistä tiedetään lisää.

Alun perin El Capitaniin odotettiin Genoa-koodinimellisiä Zen 4 Epyc -prosessoreita ja uusimman sukupolven Radeon Instinct -laskentakortteja. Periaatteessa kumpikin toteutuukin, mutta ei aivan sellaisenaan. El Capitanin laskentatehon takaa tulee löytymään AMD:n tulevia, Radeonin jo aiemmin nimestään tiputtaineita Instinct MI300 -kiihdyttimiä.

MI300 on AMD:n ensimmäinen markkinoille asti päätyvä HPC-luokan ”APU-piiri” eli prosessori integroidulla näytönohjaimella, tai tässä tapauksessa laskentakiihdyttimellä. Samalla kyseessä on ensimmäinen useamman sirun APU, sillä samaan paketointiin on integroitu Zen 4 -prosessorisiru, CDNA3-laskentasiru ja HBM-muisteja. Järjestelmän teoreettinen piikkisuorituskyky tulee olemaan FP64-tarkkuudella kaksi eksaFLOPSia ja se tulee kuluttamaan tehoa alle 40 megawattia.

Kuten Frontierin tapauksessa, palvelinten varsinaisesta toteutuksesta on vastuussa HPE ja El Capitan tulee käyttämään räkeissään tuttuun tapaan Cray EX -palvelimia. Supertietokoneen asennus tullaan aloittamaan ensi vuonna ja se on tarkoitus ottaa käyttöön täydessä valmiudessaan 2024 alussa.

Lähde: HPCWire

AMD julkaisi FidelityFX Super Resolution 2.0:n avoimena lähdekoodina

Odotettu julkaisu tukee DirectX 12- ja Vulkan-rajapintoja ja se on kenen tahansa ladattavissa, käytettävissä ja muokattavissa MIT-lisenssin mukaisesti.

AMD julkaisi FidelityFX Super Resolutionista uuden temporaaliseen skaalaukseen perustuvan 2.0-version maaliskuussa ja ensimmäinen sitä tukeva peli julkaistiin 12. toukokuuta. Nyt teknologian on aika ottaa seuraava askel.

AMD on julkaissut FidelityFX Super Resolution 2.0:n avoimena lähdekoodina GPUOpen-portaalissaan. Mistään yllättävästä vedosta ei ole kyse, vaan yhtiö on tehnyt alusta lähtien selväksi tuovansa myös uuden version skaalaimestaan kaikkien vapaasti ihmeteltäväksi avoimena koodina.

FSR 2.0 -rajapinta on ladattavissa GPUOpen-portaalista tai GitHubista MIT-lisenssin mukaisena avoimena lähdekoodina. Mukana tulee täydet dokumentaatiot sekä kirjaston kautta toimitettavat C++- ja HLSL-lähdekoodit. Lisäksi mukana on näytetoteutukset sekä DirectX 12- että Vulkan-rajapinnoille. Valmiit liitännäiset Unreal Engine 4:lle ja 5:lle ovat tulossa lähitulevaisuudessa, samoin kuin tuki Xbox-konsoleiden Xbox Game Development Kittiin.

FidelityFX Super Resolution -teknologia ylipäätään julkaistiin vuosi sitten ja AMD:n tuoreen blogin mukaan jompaakumpaa versiota skaalaimesta käytetään tai tullaan varmistetusti käyttämään jo yli 110 pelissä ja sitä on alettu tukemaan jopa kaksinkertaista vauhtia NVIDIAn kilpailevaan DLSS:ään verrattuna. Valtaosa peleistä käyttää FSR 1.0:aa, jonka saa kolmansien osapuolten toteutuksilla käyttöön pelissä kuin pelissä, mutta myös FSR 2.0 -pelejä on varmistettu jo yhteensä 22. Uusimpia FSR 2.0:n varmistaneita pelejä ovat The Bridge Curse, Thymesia ja tänään FSR 2.0 -päivityksensä saava Tiny Tina’s Wonderlands.

Lähde: AMD

Gunnirin Intel Arc A380 Photon ensimmäisissä pelitesteissä

Intelin näytönohjain pärjää mukavasti 3DMarkeissa, mutta pelitesteissä se jää ainakin nykyajureillaan jälkeen jopa Radeon RX 6400:sta ja GeForce GTX 1650:stä.

Intelin Kiinassa julkaistu Arc A380 esiintyi vasta ensikuvissa ilkosillaan ilman jäähynkiertämää, mutta nyt nettiin on saatu jo ensimmäisiä testilukemiakin. Testituloksien alkuperäislähde on Shenmedounengce ja ne löysi ensimmäisenä VideoCardz.

Kiinalaistestiin päässyt Intel Arc A380 ei ole Intelin referenssikortti, vaan Gunnirin A380 Photon. Näytönohjain pääsi testiin Intelin Core i5-12400 -prosessorin parina DDR4-muisteilla ja B660-emolevyllä. Verrokkeina olivat taas AMD:n Radeon RX 6400 ja RX 6500 XT sekä NVIDIAn GeForce GTX 1650 ja RTX 3050.

3DMark-testeissä Intelin meno näyttää vielä hyvältä. Säteenseurantaa testaavassa Port Royal -testissä tauluun taottiin 947 pistettä, kun RX 6400 jää 552 ja RX 6500 XT 575 pisteeseen. GTX 1650 ei testiä luonnollisestikaan pyöritä ja RTX 3050 oli täysin omilla luvuillaan 3534 pisteen tuloksella. Time Spy -testissä tilanne näyttää edelleen hyvältä Intelille: Arc A380 saa 5170 pistettä, kun GTX 1650 on 3620 pisteessä, RX 6400 3650 pisteessä ja RX 6500 XT 4773 pisteessä. Aivan RTX 3050:n luvuille ei kuitenkaan päästä, sillä se naputtaa taululle 6250 pistettä.

Pelitesteissä tilanne kuitenkin kääntyy nopeasti. Muun muassa League of Legendsin, PUBG:in, GTA 5:n, Tomb Raiderin, Forza Horizon 5:n ja Red Dead Redemption 2:n sisältävässä testipatteristossa Arc A380 jää sekä RX 6400:n että GTX 1650:n jalkoihin riippumatta siitä, onko käytössä DirectX 11-, 12- vai Vulkan-rajapinta. Testeissä käytettiin 1080p-resoluutiota. Aika näyttää ovatko heikot pelitulokset vain heikossa hapessa olevien ajureiden syytä, vai onko vika arkkitehtuuritasolla. Hyvä 3DMark-suorituskyky puoltaisi ensimmäistä.

Lisäksi nettiin on ilmestynyt testejä kannettavien Arc A370M -näytönohjaimella hyvin spesifissä, tiettyihin ominaisuuksiin keskittyvissä Tellusimin testeissä. Lähinnä akateemisella tasolla kiinnostaville luvuille suosittelemme niiden lähdeartikkelia.

Päivitys: Nettiin on ilmestynyt lisää testejä, joissa prosessorina on tällä kertaa AMD:n Ryzen 5 5600. Prosessorin vaihto ei suorituskykyä pelasta, vaan näytönohjain on useimmissa peleissä jopa hitaampi AMD:n 5600:lla kuin Intelin i5-12400:lla, vaikka yksi säännön vahvistava poikkeuskin löytyy.

Lähde: VideoCardz, Päivitys: TechPowerUp)

DIY Perks modasi PlayStation 5:stä tee-se-itse-henkisen nestejäähdytetyn Slim-version

Kustomoitu kuparinen PS5 on suorastaa naurettavan pieni alkuperäiseen nähden, ainakin jos unohdetaan ulkoiset virtalähde ja nestekierron jäähdytys.

Netissä tulee aika ajoin vastaan mielenkiintoisia tee-se-itse-projekteja. Tällä kertaa sellaista tarjoilee DIY Perks -kanavan Matt Perks, jonka käsissä Sonyn PlayStation 5 muuttuu aivan uuteen uskoon.

Perksin tee-se-itse-kanavan tuorein projekti on PlayStation 5 -konsolin kutistaminen todelliseen Slim-kokoon, vaikka tarjolla onkin vain alkuperäiskokoluokan emolevyjä. Haastetta projektissa riittikin, mutta varsinainen pöydälle näkyviin jäävä konsoli on lopulta suorastaan uskomattoman pieni alkuperäiseen verrattuna, korkeutta sille jäi alle kaksi senttiä.

Saavuttaakseen tarvittavan jäähdytystehon pienessä koossa Perks turvautui nestejäähdytykseen. Hän rakensi useammasta kuparilevystä kaivertamalla ja juottamalla koko emolevyn kokoisen kylmäblokin, jonka keskelle järjestelmäpiirin kohdalle juotettiin EK:n Velocity-sarjan prosessorin kylmälevy hieman muokattuna.

Prosessorinestekierron kanavien lisäksi hän kaiversi blokkiin pienemmän lisäkierron lenkkiin tehostamaan virransyötön jäähdytystä. Muut jäähdytystä emolevyn järjestelmäpiirin puolella tarvitsevat komponentit saivat kohdilleen kuparisia sovitepaloja, jotka kiinnitettiin varsinaiseen blokkiin lämpöliimalla.

Täysin kommelluksittakaan projekti ei luonnollisestikaan sujunut, vaan hän onnistui rikkomaan yhden PlayStation 5:n emolevyn ilmeisen pysyvästi. Lisäksi esimerkiksi virtapainikkeen suunnittelua jouduttiin muokkaamaan jälkikäteen.

Itse Slim-konsolin pienen koon vuoksi virtalähde on jouduttu sijoittamaan ulkoiseksi, mutta modaajan kannalta iloisesti alkuperäisen virtalähteen voi korvata periaatteessa millä tahansa vähintään 31 ampeeria 12 voltin linjaan antavalla virtalähteellä, tässä tapauksessa HP:n 750 watin palvelinvirtalähteellä. Nestekierron jäähdytyksestä huolehtii AlphaCoolin SlimLine-linjan jäähdytin ja seitsemän Noctuan 40 mm:n tuuletinta, jotka sijoitettiin samaan metallikuoreen virtalähteen kanssa mediahyllyn taakse sijoitettavaksi.

Lopputulos puhuu kuitenkin puolestaan. Ulkonäkö ja jättimäinen ulkoinen virtalähde/jäähdytinpalkki ei osune kaikkien makuhermoon, mutta ratkaisu toimii: lämpötilat ovat selvästi alkuperäistä matalammat ja itse näkyvä konsoli taatusti Slim-kokoa. Tarkkoja vertailumittauksia ei ole, mutta järjestelmäpiirin viereen sijoitettu lämpöanturi mittasi 46 asteen lämpötilan, minkä Perks arvioi tarkoittavan noin 65 asteen todellista lämpötilaa, kun muistit toimivat 52 ja virransyöttö 44 asteen lämpötiloissa. GamersNexukselta poimituissa vertailuluvuissa järjestelmäpiirille raportoidaan 75 astetta, muisteilla 94 astetta ja virransyötölle 71 astetta.

Lähde: DIY Perks @ YouTube

SteelSeries julkaisi 60 %:n Apex Pro Mini ja Mini Wireless -pelinäppäimistöt

Vaikkei nimi siitä mitään vihjaakaan, näppäimistöissä on muita Apex Pro -malleja uudemmat OmniPoint 2.0 -kytkimet.

Tanskan oheislaiteylpeys, tätä nykyä kuulolaitevalmistaja GN:n talliin Jabran ohella kuuluva SteelSeries on julkaissut uutta kuolattavaa pienikokoisten näppäimistöjen faneille. Vaikka nimestä voisi muuta luulla, on Apex Pro Minissä ja Mini Wirelessissä muutakin uutta kuin koko.

SteelSeries Apex Pro Mini ja Mini Wireless ovat kumpikin 60 % -kokoluokan mekaanisia näppäimistöjä. Niissä on uuden sukupolven OmniPoint 2.0 -kytkimet, joiden yhtiö lupaa 11 kertaa nopeampaa vasteaikaa, 10 kertaa nopeampaa kytkeytymisnopeutta ja kaksinkertaista elinikää perinteisiin mekaanisiin kytkimiin verrattuna. Tiedotteessa kehaistaan lisäksi, että FaZe Karriganista tuli toukokuussa maailman ensimmäinen ammattilaispelaaja, joka voitti CS:GO major-turnauksen langattomalla näppäimistöllä käyttäen nimenomaan nyt julkaistavaa Apex Pro Mini Wirelessiä.

Uudet OmniPoint 2.0 -kytkimet perustuvat edeltäjiensä tavoin Hall-efektiin, eli painalluksen tunnistamiseen magneettikentän perusteella. Teknologia mahdollistaa näppäimen kytkentäsyvyyden kustomoinnin verrattain vapaasti, uutuuskytkinten tapauksessa 0,2-3,8 millimetrin välille 0,1 mm:n pykälin. Ne mahdollistavat myös kahden eri toiminnon ohjelmoinnin saman näppäimen kahteen eri kytkentäsyvyyteen. Yhtiön lehdistötiedotteen mukaan 0,2 mm:n kytkentäsyvyydellä uudet Apex Pro Mini -näppäimistöt yltävät vaivaiseen 0,54 millisekunnin vasteaikaan, mikä on yhtiön mukaan maailman nopein mitattu näppäinpainallus ainakin tietyin reunaehdoin, jotka unohdettiin kertoa tiedotteessa.

Koska painallukset tunnistetaan magneettien luomista kentistä, kytkin ei joudu vastaavaan fyysiseen rasitukseen kuin perinteisemmät mekaaniset kytkimet. Tämä mahdollistaa myös kaksinkertaisen painallusten keston ainakin joihinkin verrokkeihin verrattuna. OmniPoint 2.0 -kytkimille luvataan 100 miljoonan painalluskerran kesto, mihin tosin ylletään joillain perinteisilläkin kytkimillä. Näppäimistön osalta pitkää elinikää tuovat puolestaan kaksoisvaletut PBT-näppäinhatut.

Sekä Apex Pro Mini että Mini Wireless saapuvat myyntiin välittömästi 219,99 ja 279,99 euron suositushinnoin. Mini Wirelessille luvataan maksimissaan 40 tunnin käyttöaikaa ja se tukee sekä yhtiön omaa 2,4 GHz:n Quantum 2.0 -yhteyttä että Bluetoothia.

Lähde: SteelSeriesin lehdistömateriaalit

Uusi artikkeli: Testissä Noctua NH-U12A chromax.black -prosessoricooleri

Testasimme Noctuan mustan NH-U12A chromax.black -tornicoolerin.

Noctua on julkaissut viime vuosina tuotteistaan kokomustia chromax.black-malleja tiputellen ja viime vuoden lopulla vuoroon pääsi legendaarisen NH-U12-mallin viimeisin sukupolvi. Testasimme kyseisen NH-U12A chromax.black -mallin ja vertasimme sitä NH-D15-sisarmalliin sekä potentaalisiin kilpaileviin coolereihin.

Artikkelissa mukana tuttuun tapaan rakenteen läpikäynti, melumittaukset ja suorituskykytestit.

Lue artikkeli: Testissä Noctua NH-U12A chromax.black -prosessoricooleri

Cherry julkaisi uudet MX Ultra Low Profile Tactile -kytkimet

Perinteisen MX-sarjan Brownien tapaan uudet ULP Tactilet ovat tuntopisteelliset, mutta hiljaiset.

Mekaanisten näppäimistöjen uuden tulemisen takaa aikoinaan löytynyt Cherry on julkaissut uuden erittäin matalaprofiilisen kytkimen. Cherry MX Ultra Low Profile -sarjaan sijoittuva uutuus on suunniteltu ensisijaisesti huippupään kannettaviin ja ultraohuisiin työpöytänäppäimistöihin.

Cherry MX Ultra Low Profile -kytkimet julkaisiin alun perin reilu vuosi sitten. ULP-kytkimet olivat vain 3,5 mm korkeat tarjoten kuitenkin mekaanisen rakenteen. Kytkinten toiminta perustuu kahteen keskeltä saranoituun puolikkaaseen, jotka painautuvat ja varsinaiseen kytkimeen näppäintä painaessa, ja palautuvat alkuperäisasentoon jousen avulla.

Nyt MX ULP -perhe saa uudeksi jäsenekseen Tactile-version, eli hiljaisen tuntopisteellisen kytkimen. Perinteisemmistä kytkimistä lähin analogia uutuudelle olisi MX Brown. ULP-perheeseen kuului jo aiemmin tuntopisteellinen mutta klikkaava, MX Blueta muistuttava ULP Click -kytkin. Klikkaavan mallin tapaan kytkimen liikerata on 1,8 mm ja kytkentäsyvyys 0,8 mm.

Cherry MX ULP -kytkimet juotetaan piirilevylle pintaliitoskomponenttien tapaan, mikä lisää entisestään tilansäästöä. Nykypelaajien vaatimat RGB-valaistuksetkin luonnistuvat puolestaan suoraan kytkimen alle sijoitettavalla pintaliitos-LEDillä.

Uudet MX ULP Tactile -kytkimet tullaan näkemään ainakin Alienwaren M15 R4- ja M17 R4 -sarjoissa, MSI:n Titan GT77:ssa, Corsair Voyager a1600:ssa ja XMG:n tulevassa lippulaivakannettavassa.

Lähteet: TechPowerUp, MX ULP Tactile -tuotesivut