HP esitteli CES 2024:ssä uusia OMEN-pelikannettavia ja HyperX-pelinäppäimistön

OMEN Transcend -kannettavien ja HyperX Alloy Rise -näppäimistön lisäksi HP:lta nähtiin muun muassa uusi OLED-näyttö OMEN Transcend 32.

Elektroniikkajätti HP on esitellyt CES 2024 -messuilla liudan uusia OMEN- ja HyperX-pelituotteita, joista nostimme mainittavaksi uudet OMEN Transcend -pelikannettavat ja mekaanisen HyperX Alloy Rise -pelinäppäimistön. Lisäksi HP on monen muun valmistajan tavoin hypännyt OLED-pelinäyttöjen kelkkaan uudella OMEN Transcend 32 -näytöllään, joka on varustettu Dolby Visionia tukevalla QD-OLED-paneelilla.

OMEN Transcend 14 -pelikannettavaa mainostetaan erityisesti sen keveydellä ja viileydellä. Painoa on vain 1637 grammaa ja sisääntulevaa ilmavirtaa käytetään luomaan paineistettu ympäristö rungon sisään, mikä tehostaa lämmön poistumista takaosan tuuletusaukoista. Näyttönä Transcend 14:ssä on 14-tuumainen ja maksimissaan 120-hertsinen OLED-paneeli, joka tukee mukautuvaa virkistystaajuutta. Kuvatarkkuus on 2880×1800 pikseliä ja kuvasuhde 16:10. USB-C-liitäntä mahdollistaa jopa 140 watin virransyötön.

Rautapuolen osalta Transcend 14 tulee parhaimmillaan Intel Core Ultra 9 185H -prosessorilla ja RTX 4070 -näytönohjaimella varustettuna. Muisti on LPDDR5X-tyyppiä ja sitä on tarjolla parhaimmillaan 32 gigatavua. Kannettavassa on sisäänrakennettuna Otter.ai-tekoäly, joka voi esimerkiksi luoda reaaliaikaisia tekstityksiä verkkotapaamisissa ja luoda muistiinpanoja.

Uuden Transcend 14:n lisäksi HP on päivittänyt OMEN Transcend 16 -kannettavansa Intel Core i9 HX -prosessorilla ja 240-hertsisellä OLED-paneelilla, jossa on 2560×1600 pikselin kuvatarkkuus. Myös OMEN 16 -kannettava on päivitetty Core i9 HX:llä ja Victus 16 -kannettava Core i7 HX:llä.

HyperX Alloy Rise on mekaaninen pelinäppäimistö, jonka laatuun on panostettu varustamalla se helposti vaihdettavilla hot-swap-kytkimillä ja PBT-muovisilla näppäinhatuilla. Se tulee saataville sekä täysikokoisena että 75-prosenttisena mallina ja sen HyperX:n omat lineaariset kytkimet on valmiiksi voideltu. Näppäimistön muistiin voi tallentaa jopa 10 näppäimistöprofiilia eri tarpeisiin.

OMEN Transcend 32 on QD-OLED-pelinäyttö, jossa on 32-tuumainen UHD-paneeli 3480×2160 pikselin kuvatarkkuudella, 240 hertsin maksimivirkistystaajuudella ja 0,03 millisekunnin vasteajalla. Siinä on Dolby Vision -tuki ja VESA DisplayHDR True Black 400 -sertifikaatti. Transcend 14 -kannettavan tavoin sen USB-C-liitäntä tukee jopa 140 watin virransyöttöä. HP tarjoaa Transcend 32:lle kuvan kiinnipalamisen kattavan kolmen vuoden takuun, kuten esimerkiksi myös Dell Alienware-pelinäytöilleen.

Uudet pelikannettavat tulevat myyntiin maalis–huhtikuun aikana. Hinnat alkaen:

  • OMEN Transcend 14 – 1899 €
  • OMEN Transcend 16 – 1899 €
  • OMEN 16 – 1599 €
  • Victus 16 – 1199 €

HyperX Alloy Risen eurohintoja ei vielä ole tiedossa, mutta täysikokoisen mallin suositushinta on 199,99 ja 75-prosenttisen mallin 169,99 dollaria. Näppäimistöjä odotetaan saapuvaksi kevään aikana. OMEN Transcend 32 -näytön saatavuudesta ja hinnasta ei myöskään ole vielä tietoa.

Lähde: HP:n lehdistötiedote, OMEN, STT Info

XPG esitteli hybriditornicoolerin, akvaariokoteloiden rajoja rikkovan Invader X Pron ja langattoman Mojo-ekosysteemin

Yhtiön tulevan Invader X Pron katto ja vasen kylki ovat yhtä ja samaa lasipaneelia, mikä lupaa ennen näkemättömän kirkasta näkymää koneen komponentteihin.

Muistivalmistajana parhaiten tunnetulla Adatalla on myös paljon muuta toimintaa, etenkin pelibrändi XPG:n alla. Yhtiö onkin esitellyt CES-messuilla paitsi mielenkiintoisen uuden tornicoolerin, myös ns. akvaariokoteloiden seuraavan mahdollisen villityksen sekä uuden langattoman ekosysteeminsä.

XPG Hybrid Cooler -nimellä toistaiseksi tunnettu cooleri on todellisuudessa tornicooleriksi naamioitunut AIO-nestekierto. Kompaktiin pakettiin on saatu mahtumaan kaikki tarvittava: Kylmälevy, pumppu, nestekierto sekä pienikokoinen jäähdytin, jonka rivaston läpi puhkutaan ilmaa kahden Nidecin Vento Pro 120 mm PWM-tuulettimen voimin.

PR-puheiden mukaan cooleri kykenee jäähdyttämään maksimissaan 280 watin TDP:llä varustetut prosessorit ja se tulee tukemaan kuluttajakantojen lisäksi myös AMD:n Threadripper Pro- ja Intel Xeon -prosessoreiden kantoja, vaikkei sen jäähdytysteho ehkä riitäkään kaikkien mallien tarpeisiin. Coolerin luvataan olevan perinteisiä AIO-ratkaisuja pienempi ja ilmacoolereita tehokkaampi sekä tietenkin patenttien suojaama.

XPG Hybrid Cooleria odotetaan markkinoille heinäkuussa ja sille on povattu noin 120 dollarin verotonta hintaa.

Toinen Adatan XPG:n mielenkiintoisista messu-uutuuksista on Invader X Pro -kotelo. Kotelo saattaa olla seuraava suunnannäyttäjä ns. akvaariomallisten koteloiden saralla, jossa keskiössä on komponenttien esteetön näkymä ulkomaailmaan ja miksei niiden ihailun mahdollistaminen ulkoa sisällepäin katsoessakin. Kotelossa on käytössä kaksi lasipaneelia, joista toinen kattaa katon ja kaartuu suoraan kyljeksi, kun toinen mukailee vasemmasta yläkulmastaan lasin mutkaa ja kattaa etupaneelin. Kotelon vasemman kyljen alalaitaan, virtalähdelokeron etureunaan on saatu mahdutettua vielä kokonaisuuden kruunaava 5” näyttö.

XPG Invader X Pron on tarkoitus saapua myyntiin Computex-messujen yhteydessä kesäkuussa 329 dollarin verottomaan suositushintaan.

XPG:n uusi langaton ekosysteemi tottelee nimeä Mojo ja se on yhtiön mukaan markkinoiden kehittynein pelilaitteisiin tarkoitettu langaton yhteysjärjestelmä. Erittäin laajalla taajuuskaistalla toimiva UWB- eli Ultra Wideband -tekniikka väistää yhtiön mukaan perinteisten kapeamman taajuuskaistan yhteyksien häiriöt tai muut jumit. Lisäksi Mojo toimii yhdellä vastaanottimella, vaikka laitteita olisi käytössä useampikin, ja kykenee paikantamaan siihen kytketyt laitteet kolmiulotteisesti, minkä kerrotaan tuovan esimerkiksi uusia mahdollisuuksia näyttävien valaistusefektien toteuttamiseen laitteiden kesken. XPG:llä on valmisteilla Mojo-ekosysteemiin ainakin langaton pelihiiri 8000 hertsin päivitystaajuudella, headset sekä näppäimistö.

Lähteet: Tom’s Hardware (1), (2), TechPowerUp (1), (2)

Intelin Tom Petersen kertoi Arc Battlemagen tuoreimmat kuulumiset

Petersenin mukaan noin 30 % yhtiön näytönohjainpuolen kaikista insinööreistä työskentelee parhaillaan Battlemagen kimpussa, kun suurin osa rautapuolesta on jo siirtynyt sitä seuraavan Celestialin pariin.

Intelin grafiikkapuolen PR-johtaja Tom Petersen on istunut CES 2024 -messujen yhteydessä yhteen pöytään PC Worldin toimittajien kanssa. Keskustelun aiheena olivat pääasiassa yhtiön näytönohjaimet, kuten Petersenin kohdalla sopii olettaakin.

Haastattelussa päästiin kuulemaan tuoreimpia kuulumisia Intelin näytönohjainosaston toiminnasta ja tulevista tuotteista. Xe2-arkkitehtuurit tunnetaan vielä toistaiseksi paremmin Battlemage-koodinimestä ja Petersenin mukaan arkkitehtuuri on viime silauksia vaille valmis. Hän arvioi noin 30 % yhtiön näytönohjainpuolen insinööreistä työskentelee parhaillaan Battlemagen parissa ja suurin osa näistä on ohjelmistopuolen tekijöitä; rautapuolen insinöörit ovat jo pääosin siirtyneet seuraavan sukupolven Xe3- eli Celestial-arkkitehtuurin pariin.

Battlemage-arkkitehtuurista tiedetään tällä hetkellä vielä varsin vähän, mutta huhuja on liikkeellä. RedGamingTech on julkaissut aiemmin leikkauksen vuotaneesta aidon oloisesta diasta, jossa kerrotaan Xe2-HPG-arkkitehtuurin uudistuksista. Sen mukaan Battlemagessa tulisi olemaan käytössä seuraavan sukupolven muistijärjestelmä ja -pakkausteknologiat, paranneltu säteenseuranta, yleisiä mikroarkkitehtuurin parannuksia, seuraavan sukupolven koneoppimispohjaiset renderöintitekniikat, päivitetyt Deep Link -ominaisuudet. Sen kerrotaan myös tähtäävän aiempaa korkeampiin suorituskykyluokkiin, jopa ns. enthusiast tasolle asti.

Näytönohjaimiin sinänsä liittymättömänä anekdoottina Petersen nosti esiin myös prosessoreiden NPU-tekoälykiihdytinten potentiaalin. Hän visioi niiden olevan käyttökelpoisia myös pelikäytössä esimerkiksi hahmojen animoinnin ja muun manipulaation optimointiin. Petersenin mukaan tekoälyn avulla kankeistakin animaatioista saadaan tehtyä sulavia ja luonnollisia helposti ja verrattain ilmaiseksi.

Cherry Xtrfy julkaisi uuden MX 3.1 -pelinäppäimistön, pelihiiriä ja mikrofoneja

MX 3.1 käyttää yhtiön omia MX2A-kytkimiä ja M64- ja M68-pelihiirten Pro-versiot lupaavat yltää 8000 hertsin langattomaan päivitystaajuuteen.

Mekaaniset näppäimistöt, tai tarkemmin niiden kytkimet, valtavirtaan nostamassa ollut Cherry osti ruotsalaisen oheislaitevalmistaja Xtrfyn vuoden 2022 lopulla. Sittemmin yhtiö on julkaissut jo joitain uusia tuotteita uudella Cherry Xtrfy -brändillä, mutta nyt CES 2024 -messuilla brändi löi kerralla julki uusia tuotteita isommalla kädellä.

Ensimmäinen uusista tuotteista on täyskokoinen MX 3.1 -pelinäppäimistö, jossa käytetään yhtiön uusimman sukupolven MX2A-kytkimiä. Näppäimistössä on alumiininen runko ja siinä on panostettu etenkin näppäilytuntuman parantamiseen. Mielenkiintoisena yksityiskohtana näppäimistön varsinainen runko ”kelluu” ilmassa näppäimistön etu- ja takareunoista muodostuvien jalkojen varassa. MX 3.1:n sisältä löytyy vaimennusmateriaaleja, joiden luvataan hiljentävän näppäimistön ääniä tehokkaasti ja tekevän ylipäätään näppäilystä mukavampaa. Näppäimistö on luonnollisesti varustettu RGB-valaistuksella, joka paistaa myös näppäimistön kylkien koristepaneeleista.

MX 3.1 tulee saataville lukuisilla eri versioilla MX2A-kytkimistä, joista jokaiselle on luvattu 100 miljoonan painalluksen kesto. MX2A-kytkimet on voideltu tehtaalla valmiiksi käyttäjien suosiman Krytox GPL 205 Grade 0:n ominaisuuksia vastaavalla voiteluaineella. MX 3.1 saapuu myyntiin vuoden toisen neljänneksen aikana 129 dollarin verottomaan suositushintaan.

Pelihiirten puolelle yhtiö tuo kertarysäyksellä peräti kuusi eri mallia, joskin käytännössä kyse on kahdesta hiirestä, joista on viilattu useampi vähän toisistaan eroavaa versiota. M64 Wireless ja M64 Pro Wireless ovat ergonomisesti muotoiltuja, kun M68 Wireless ja M68 Pro Wireless noudattavat symmetristä muotoilua.

Perusominaisuuksiltaan hiiret ovat käytännössä identtisiä: PixArt 3395 -sensori, Huano Transparent Blue Shell Pink Dot -kytkimet päänäppäimissä, 400-26 000 DPI:n tarkkuus, 650 IPS:n nopeus ja 50 G:n maksimikiihtyvyys. Perusversiot tukevat parhaimmillaan 1000 hertsin päivitystaajuutta, painavat 53 grammaa ja niistä löytyy 300 mAh:n akku. Pro-versiot tukevat puolestaan jopa 8000 hertsin päivitystaajuutta ja niiden paino on noussut 55 grammaan, mutta samalla akun kapasiteettia on saatu kasvatettua 350 mAh asti.

M50-sarjaan kuuluu puolestaan sekä langallinen perusmalli että langaton Wireless-versio. Ergonomisesti muotoilluissa hiirissä käytetään PixArt 3311 -sensoria, jolle luvataan maksimissaan 12 000 DPI:n tarkkuus. Hiiret päivittyvät maksimissaan 1000 hertsin taajuudella, oli kyse sitten langallisesta tai langattomasta versiosta. Pääkytkimissä käytetään M64- ja M68-mallien tavoin Huano Transparent Blue Shell Pink Dot -kytkimiä. Langallinen M50 painaa 69 grammaa, kun Wireless-versiossa painoa on 85 grammaa. Painoeroa selittää langattoman version 550 mAh:n akku.

Kaikki yhtiön uudet hiiret tulevat saataville toisen vuosineljänneksen aikana. M64 ja M68 on hinnoiteltu verottomasti 99 dollariin, kun niiden 8K-päivitysnopeuteen yltävät Pro-versiot on hinnoiteltu 139 dollariin. M50:n saa omakseen 49 dollarin verottomaan hintaan ja M50 Wirelessin 69 dollariin.

Cherry Xtrfy julkisti CES-messuilla myös uudet Ngale-sarjan mikrofonit. Sarjaan kuuluu Ngale X Professional, joka tukee sekä USB- että XLR-liitäntöjä, Ngale R Premium USB-liittännällä sekä tukivarsi Ngale Boom Arm. Ngale X Professional on suunniteltu käytettäväksi Boom Arm -tukivarren kanssa, mutta mukana tulee myös pöytäteline. Ngale R on puolestaan suunniteltu istumaan aina pöydällä.

Tutun kaavan mukaisesti myös Ngale-sarjan tuotteet tulevat saataville vuoden toisen neljänneksen aikana. Ngale X on hinnoiteltu 189 dollariin, Ngale R 119 dollariin ja Ngale Boom Arm 109 dollariin, verottomana tietenkin.

Lähde: Lehdistötiedote

Razer esitteli haptista palautetta antavan Project Esther -istuinalustan ja julkaisi Iskur V2 -pelituolin

Vaikka Razer Sensa HD Haptics -teknologiaa hyödyntävää Project Estheriä esiteltiin yhtiön omalla tuolilla, se on laajasti yhteensopiva erilaisten peli- ja toimistotuolien kanssa.

Oheislaitejätti ja lifestylebrändiksikin itsensä korottanut Razer on muiden tavoin vahvasti esillä CES 2024 -messuilla Las Vegasissa. Yhtiön tarjonnan kenties mielenkiintoisin uutuus on korkeatasoista haptista palautetta kropalle lupaava Razer Sensa.

Razer Sensa HD Haptics on yhtiön näkemys ”HD-tasoisen” haptisen palautteen mahdollistava teknologia, jota on nyt esitelty Project Esther -nimellä tuolille aseteltavana istuinalustana. Yhtiön mukaan ”HD-tasoisella haptisella palautteella” viitataan Haptics Industry Forumin asettamiin määrityksiin haptiselle palautteelle.

Project Esther -istuinalusta antaa pelinkehittäjille mahdollisuuden hallita kaikkia laitteen haptista palautetta antavia aktuaattoreita mielensä mukaan mahdollistaen kaikkien efektien tuntemisen ns. perstuntumalla aivan kirjaimellisesti. Mikäli intoa tähän ei löydy, löytyy Razerilta myös ohjelmistoratkaisu, joka muuntaa äänet automaattisaesti haptiseksi palautteeksi.

Project Esther -istuinalusta tarjoaa yhteensä 16 erillistä laaja-alaista haptista aktuaattoria , joiden tarkkuuden luvataan mahdollistavan aidontuntuisesti palautteen suunnan, etäisyyden ja sijainnin pelimaailmassa. Vaikka sitä luonnollisesti esiteltiin yhtiön omalla tuolilla, istuinalustan luvataan olevan laajasti yhteensopiva erilaisten peli- ja toimistotuolien kanssa säädettävien kiinnikkeittensä avulla. Yhteyttä tietokoneeseen pidetään mitä ilmeisimmin yhtiön omalla HyperSpeed Wireless -yhteydellä.

Aiheen vierestä yhtiö esitteli messuilla myös uutta Iskur V2 -pelituoliaan. Yhtiön mukaan tuoli erottuu massasta ennen kaikkea uniikin ”6D Adjustable and Adaptive Lumbar Support System” -järjestelmän eli vähemmin korusanoin erittäin laajasti kustomoitavan alaselän tuen kautta. Yhtiön mukaan heidän järjestelmänsä on tällä hetkellä ainut, joka tarjoaa tämän tasoista mukautuvuutta että säädettävyyttä, joka ottaa huomioon selkärangan luonnollisen kaaren. Tukijärjestelmä on jousitettu, jotta se osaa vastata vaihtuviin asentoihin luonnollisesti. Tuolia voi kallistaa parhaimmillaan 152° kulmaan ja sen istuimen kallistusta kuvaillaan reaktiiviseksi, tarkentamatta sen toimintaa sen enempää.

Razer Iskur V2 saapuu myyntiin välittömästi 699,99 euron suositushintaan. Project Estherin markkinoille tulosta ei ole vielä sen tarkempaa tietoa.

Lähde: Razer (1), (2), (3)

Asus esitteli uusia ROG Swift OLED -pelinäyttöjä CES 2024:ssä

Uutta OLED-pelinäyttöä on tarjolla niin litteänä kuin kaarevanakin erilaisten pelaajien tarpeisiin.

Asuksen pelituotetavaramerkki ROG saa valikoimiinsa liudan OLED-pelinäyttöjä, joita valmistaja esitteli CES 2024 -messujen yhteydessä. Uutuuksiin kuuluvat 32-tuumaiset PG32UCDM ja PG32UCDP sekä kaareva PG39WCDM ja e-urheiluun suunnattu PG27AQDP.

PG32UCDM:ssä ja PG32UCDP:ssä on molemmissa 32-tuumainen litteä OLED-paneeli 3840×2160 pikselin UHD-tarkkuudella, mutta muuten niillä on melko vähän yhteistä. PG32UCDM:n maksimivirkistystaajuus on 240 hertsiä, vasteaika 0,03 millisekuntia ja siinä on kiiltäväpintainen QD-OLED-paneeli Dolby Vision -tuella ja 1000 nitin maksimikirkkaudella, mikä mahdollistaa näyttävän HDR-pelaamisen tuetuissa peleissä.

PG32UCDP:ssä on sen sijaan mattapintainen WOLED-paneeli kirkkautta parantavalla MLA-teknologialla (micro lens array) ja sen maksimikirkkaus on 1300 nitiä. Se on myös Asuksen ensimmäinen Dual Mode -pelinäyttö, jota voi käyttää joko 240 hertsin maksimivirkistystaajuudella UHD-tarkkuudella tai vaihtoehtoisesti jopa 480 hertsin maksimivirkistystaajuudella, mutta tällöin kuvatarkkuus on pudotettava FHD:hen eli 1920×1080 pikseliin. Sekä PG32UCDM:ssä että PG32UCPD:ssä on sisäänrakennettu KVM-kytkin, jonka kautta voi hallita kahta eri laitetta yhdellä näppäimistöllä ja hiirellä. Myös 90 watin virransyöttö USB-C:n kautta on mahdollista.

Ultrawide-pelaamisesta kiinnostuneille on tarjolla PG39WCDM; 39-tuumainen WOLED-pelinäyttö, jonka kuvatarkkuus on 3440×1440 pikseliä, maksimivirkistystaajuus 240 hertsiä ja vasteaika 0,03 millisekuntia. PG39WCDM:n paneeli on kaarevuudeltaan melko aggressiivinen 800R, mikä tarkoittaa näytön reunojen olevan sen keskikohdan kanssa samalla etäisyydellä katsojasta, kun katseluetäisyys on 80 senttimetriä. HDR-pelaamiseen kirkkautta on tarjolla parhaimmillaan 1300 nitiä. Myöskin PG39WCDM:stä löytyy sisäänrakennettu KVM-kytkin ja 90 watin virransyöttömahdollisuus USB-C:n kautta. Pelinäytöstä on tarjolla myös 34-tuumainen malli PG34WCDM, joka näkyy ylläolevan videon lopussa.

Viimeisenä mutta ei vähäisimpänä Asus esitteli kilpailulliseen pelaamiseen suunnatun 26,5-tuumaisen PG27AQDP:n, jonka litteä WOLED-paneeli tarjoaa QHD-resoluutiota 2560×1440 pikselin tarkkuudella ja 480 hertsin maksimivirkistystaajuudella vasteajan ollessa jälleen 0,03 millisekuntia. Myös PG27AQDP:n kirkkaus on maksimissaan 1300 nitiä, kuten PG32UCDP:llä ja PG39WCDM:llä.

Asuksen ilmoittamat julkaisuajankohdat:

  • PG32UCDM – Q1 2024
  • PG32UCDP – H2 2024
  • PG39WCDM – Q1 2024
  • PG27AQDP – H2 2024

Lähde: Asus

MSI julkaisi Intel Core Ultra -prosessorilla varustetun Claw A1M -käsipelitietokoneen

Claw A1M:ssä pelejä pyörittää parhaimmillaan Intel Core Ultra 7 155H -prosessori Intel XeSS:llä höystettynä.

Taiwanilainen MSI on julkaissut CES 2024 -messuilla ensimmäisen käsipelitietokoneensa Claw A1M:n, jossa rullaa Windows 11 Intelin uusien Core Ultra -prosessorien voimin. Laitetta mainostetaan Intel Core Ultra 7 155H -prosessorilla saatesanoin ”up to”, mikä tarkoittanee sitä, että laitteesta on mahdollisesti myös eri versioita eri suorituskykyluokan prosessoreilla. 155H on kuuden P-ytimen ja kahdeksan E-ytimen malli, jossa on myös kaksi energiatehokasta ”Low Power” -E-ydintä ja lisäksi Intel Arc Graphics -grafiikkasuoritin ja NPU-tekoälysuoritin (Neural Processing Unit).

Claw A1M:ssä on 7-tuumainen IPS-näyttö, jonka kuvatarkkuus on FHD eli 1920×1080 pikseliä ja maksimivirkistystaajuus 120 hertsiä. Näyttö pystyy jopa 500 nitin kirkkauteen ja siinä on myös kosketustoiminnallisuus. Mukana suorituskykyä parantamassa on Intel Arc Graphics -grafiikkasuorittimen rinnalla luonnollisesti Intelin oma XeSS-skaalausteknologia, jonka avulla peli voidaan piirtää näytölle natiiviresoluutiota alemmalla tarkkuudella ja skaalata sitten näyttöön sopivaksi. Tämä vähentää grafiikkasuorittimen työkuormaa ja nostaa ruudunpäivitysnopeutta. Laitteessa on 16 gigatavua LPDDR5-muistia.

Ergonomiselta muotoilultaan Claw A1M on MSI:n mukaan pitkiin pelisessioihin suunniteltu ja siinä on 53 wattitunnin akku. Painoa laitteella on 675 grammaa ja liitäntöinä siinä on muun muassa Tunderbolt 4:ää tukeva USB-C-liitäntä ja Micro SD -korttipaikka sekä 3,5 millimetrin audiokomboliitäntä. Claw A1M:ssä on sisäänrakennettuna myös MSI Center M -hallintaohjelmisto.

MSI Claw A1M:n tekniset tiedot:

  • Käyttöjärjestelmä: Windows 11
  • Suoritin: Parhaimmillaan Intel Core Ultra 7 155H
    • Intel Arc Graphics
  • Muisti: 16 Gt, LPDDR5-6400
  • Tallennustila: M.2 SSD 1 Tt asti
  • Yhteydet: Wi-Fi 7, Bluetooth 5.4
  • Äänentoisto: 2 x 2 W kaiutin
  • Liitännät:
    • USB-C (Lataus / USB / DisplayPort / Thunderbolt 4)
    • Micro SD -korttipaikka
    • 3,5 mm mikrofoni-kuuloke-komboliitäntä
  • Painikkeet:
    • ABXY-näppäimet
    • Analogiset tatit
    • D-pad-suuntanäppäimet
    • Tähtäys- ja liipaisinnäppäimet, oik. & vas.
    • Näkymänäppäin
    • Valikkonäppäin
    • MSI Center M -näppäin
    • Pika-asetusnäppäin
    • Kaksi makronäppäintä, oik. & vas.
    • Haptinen värinäpalaute
  • Sormenjälkitunnistus
  • Akku: 53 Wh, 65 W lataus
  • Mitat ja paino:
    • 294 x 117 x 21,2 mm (L x P x K)
    • 675 g
  • Väri: Musta

Suomen saatavuuksista ja hinnoista ei vielä ole tietoa.

Lähde: MSI

Hyten Nexus Link -ekosysteemi tuodaan maailmanlaajuiseen myyntiin

Viime vuonna Computexissa esitellyt tuotteet ovat jo saatavilla Pohjois-Amerikassa, mutta muu maailma joutuu odottamaan vielä hetken; myynnin on tarkoitus alkaa ensimmäisen neljänneksen aikana.

Hyte oli varsin tuntematon nimi vielä vuosi sitten, mutta se on nostanut nopeasti profiiliaan. Yhtiö kuuluu samaan konserniin muun muassa iBuyPowerin ja NZXT:n kanssa, joten tyhjästä se ei kuitenkaan ilmestynyt markkinoille.

Yhtiö esitteli viime vuoden Computex-messuilla muun muassa ensimmäiset Nexus Link -tuotteensa ja ne on saatu jo tuotua myyntiin Yhdysvalloissa ja Kanadassa. Nyt yhtiö on tiedottanut Nexus Portal NP50 -hubin, Thicc Q60 AIO-coolerin, THICC FP12 -tuuletinten sekä LS10 ja LS30 qRBG Light Strips -tuotteiden saapumisesta maailmanlaajuiseen myyntiin.

Hyten Nexus Link -järjestelmä on luotu vähentämään johtosotkuja kokoonpanon sisällä ja se käyttää kahden tyyppisiä liitäntöjä: Type-C ja Type-M. Ensin mainittu on päälaitteesta huomattavasti USB-C:tä muistuttavalla liittimellä muihin laitteisiin lähtevä johto, kun jälkimmäinen on esimerkiksi tuuletinten ketjutuksen mahdollistava 12-pinninen magneettinen liitäntä. Liitännöissä kulkee kerralla virta, sensoreiden data ja RGB-valaistustiedot.

Nexus Link -järjestelmässä ns. hubina toimii joko Thicc Q60 AIO-cooleri tai jos sellaiselle ei ole tarvetta, Nexus Portal NP50. Kummastakin löytyy kolme Nexus Link Type-C -liitäntää ja yksi PWM-liitäntä, joihin saa kiinni maksimissaan 18 laitetta per kanava eli yhteensä 54 laitetta. Nexus Portal NP50 on suunniteltu sopimaan mihin tahansa 2,5” aseman asennuspaikkaan. Kustakin liitettävästä laitteesta, kuten tuulettimista ja RGB-valonauhoista, löytyy aina sekä sisään- että ulostulo Type-C-kaapelille Type M -kontaktipintojen lisäksi, jotta ketjutus onnistuu vaivatta.

Vaikka tuotteet julkistettiin Computex-messujen yhteydessä viime vuonna, ne saapuvat lopulta myyntiin osaltaan eri nimin. Thicc FP12 -tuulettimet tunnettiin messuilla vielä nimellä FT12 ja LS10- ja LS30 qRGB -valonauhat PQ10- ja PQ30-nimillä.

Kuten jo todettua, Hyten Nexus Link -tuotteet ovat myynnissä jo Pohjois-Amerikassa. Muualla maailmassa myynnin odotetaan alkavan kuluvan vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana eli maaliskuun loppuun mennessä. Thicc Q60:n veroton suositushinta on 299,99 dollaria, Thicc FP12 -tuuletinten 79,99 dollaria kolmen tuulettimen pakettina tai 109,99 dollaria kolmen tuulettimen ja Nexus Portal NP50:n pakettina, ja LS10 ja LS30 39,99 ja 69,99 dollaria.

Lähde: Lehdistötiedote

NVIDIA julkisti G-Sync Pulsar- ja G-Sync for GeForce Now -teknologiat

G-Sync Pulsar tuo ULMB-tekniikoista tutut ominaisuudet vaihtelevan virkistystaajuuden piiriin.

NVIDIAn keynote-esityksessä CES 2024 -messuilla huomio kiinnittyi luonnollisesti uusiin GeForce RTX 40 Super -näytönohjaimiin. Yhtiö esitteli Las Vegasissa kuitenkin myös joukon muita uusia teknologioita.

NVIDIA G-Sync on laajentunut vuosien varrella pelkästä virkistystaajuuden ruudunpäivitysnopeuteen sitovasta tekniikasta kokonaiseksi tuoteperheeksi joka sisältää paitsi perusmuotoisen G-Syncin, myös G-Sync Ultimaten kehittyneemmin ominaisuuksin, G-Sync Compatiblen eli NVIDIAn tuen Adaptive-sync-teknologialle sekä joukon erilaisia näitä tukevia teknologioita. Tuorein lisäys perheeseen on uusi G-Sync Pulsar.

G-Sync Pulsar lupaa poistaa kuvasta paitsi nykimiset, myös liikesumeuden. Käytännössä kyse on ULMB2:n (Ultra Low Motion Blur 2) yhdistämisestä G-Sync-teknologiaan. NVIDIA esitteli ULMB2-teknologian viime vuonna Computex-messuilla. Teknologia optimoi taustavalon välkytysten ajoitusta siten, että taustavalo välähtää päälle vasta pikseleiden saavutettua tavoitevärinsä. Voit tutustua teknologiaan tarkemmin aiemmassa uutisessamme aiheesta.

G-Sync Pulsar välkyttää taustavaloa ULMB2:n tapaan, mutta tekee sen yhteensopivasti vaihtelevan virkistystaajuuden kanssa, kun ULMB2 toimi vain lukitulla virkistystaajuudella. Pulsar yhdistää Variable Overdrivestä johdetun uuden Adaptive Overdriven Pulse Modulation teknologiaan ja optimoi paitsi taustavalon välkytyksen tahdin, myös kirkkauden ja keston eliminoidakseen sekä näytön että ihmisnäön osuudet jälkikuvista.

NVIDIA valitettavasti unohti kertoa, tuleeko Pulsar takautuvasti nykyisiin näyttöihin esimerkiksi firmwarepäivityksellä tai ajureiden kautta, vai koskeeko teknologia vain valikoituja tulevia näyttöjä.

G-Sync Pulsarin lisäksi yhtiö kertoi G-Syncin saapuvan GeForce Now -palveluun ja mahdollistavan sen hyödyntämisen striimatuissa peleissä ja sen pitäisi toimia kaikilla vaihtelevaa virkistystaajuutta tukevilla näytöillä. Cloud G-Synciksin kutsutun teknologian ja Reflexin yhdessä pitäisi varmistaa myös striimaaville pelaajille tasainen ruudunpäivitys ja entistä terävämpi kuva pienillä vasteajoilla, mutta blogissa ei valitettavasti kerrota miten teknologia käytännössä toimii käytännössä videona liikkuvan pelikuvan kanssa.

Lisäksi yhtiö kertoi julkaisevansa yhteistyössä Twitchin kanssa uuden Multi-Encode Livestreaming -teknologian. Teknologian avulla striimaaja voi lähettää striiminsä Twitchiin samanaikaisesti parhaimmillaan kolmella eri resoluutiolla ja/tai laadulla. Teknologialle on yhtiön mukaan kysyntää, koska nykyisellään striimaajat joutuvat lähettämään videonsa eetteriin matalammilla asetuksilla palvellakseen mahdollisimman laajaa yleisöä. Multi-Encode Livestreamingin avulla tehokkaampien laitteiden ja nopeampien yhteyksien ääressä olevat voida saada eteensä myös parempilaatuisen striimin.

Lähteet: NVIDIA (1), (2)

Intel kiusoitteli CES-messuilla tulevilla Arrow Lake- ja Lunar Lake -prosessoreilla

Yhtiön mukaan Arrow Lake on ensimmäinen peliprosessori tekoälykiihdyttimellä työpöytätietokoneissa, vaikka AMD saattaisikin esittää asiasta eriävän näkemyksen Phoenix-johdannaisilla Ryzen 8000G -prosessoreillaan.

Intel julkaisi CES 2024 -messuilla uusvanhoja Raptor Lake Refresh -prosessoreita sekä täyttämään jo aiemmin julkaistua työpöytämallistoa että Meteor Laken jättämiä aukkoja mobiilipuolella. Uusista malleistaan huolimatta yhtiö ei malttanut olla kiusoittelemasta samalla myös tulevista tuotteistaan.

Tämän hetkisten tietojen mukaan Intel tulee julkaisemaan tänä vuonna kahteen uuteen arkkitehtuuriin perustuvia kuluttajaprosessoreita: Arrow Laket sekä työpöydälle että kannettaviin ja Lunar Laket vähävirtaisiin kannettaviin. Molemmat perustuvat useamman sirun Foveros-paketoituihin ratkaisuihin ja tullaan julkaisemaan vuoden jälkimmäisellä puoliskolla.

Intelin mukaan Arrow Lake tulee olemaan ensimmäinen tekoälykiihdytyksellä varustettu peliprosessori työpöydällä, vaikka AMD:lla saattaisi olla sanansa sanottavana asiaan Ryzen 8000G -prosessoreiden muodossa. Itse prosessorista tiedetään tällä hetkellä lähinnä sen verran, että niissä tulee olemaan uusia Lion Cove P-ytimiä ja Skymont E-ytimiä, mutta huhujen mukaan SoC-sirulla olevat LP E -ytimet perustuisivat edelleen nykyiseen Crestmont-arkkitehtuuriin. Grafiikkaohjaimen odotetaan perustuvan Meteor Laken tapaan Xe-LPG-arkkitehtuuriin.

Lunar Lake oli esillä myös fyysisenä ES-prosessorina, jossa näkyy selvästi ainakin kolme erillistä sirua ynnä suoraan paketoinnille integroidut LPDDR5-muistit. Lunar Lake oli väitetysti esillä myös Intelin viime vuonna julkaisemalla ja mokansa huomattuaan poistamalla videolla, mutta kuvien perusteella kyse on eri prosessoreista, tai se on muuttanut selvästi muotoaan matkan varrella; videon prosessorilla oli nähtävissä ensin kaksi sirua päällekkäin ja pieni pätkä tyhjää piitä sekä niiden rinnalla kaksi ”täyskorkuista” sirua, kun nyt esillä olleessa prosessorissa oli nähtävissä yksi koko prosessorin levyinen siru ja sen ”alapuolella” kaksi pienempää sirua. Videon prosessorilla alusta jatkui myös metallisen shimmin jälkeen, kun CES-messuilla alusta päättyi shimmiin.

Kuvien lisäksi juuri muuta varmaa Lunar Lakeista ei vielä tiedetäkään, mutta Intelin mukaan se tulisi yli kolminkertaistamaan NPU-tekoälykiihdyttimen suorituskyvyn Meteor Lakeen verrattuna. Huhujen mukaan prosessorin integroitu grafiikkaohjain perustuisi nykyisen Alchemist-johdannaisen Xe-LPG:n sijasta Battlemage-johdannaiseen Xe2-LPG-arkkitehtuuriin.

Lähde: Intel CES Keynote @ YouTube Lunar Lake -kuvat: Tom’s Hardware